Πέμπτη, 2 Μαρτίου 2017

38 Σταθμούς Διοδίων θέλει τώρα το ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό

Στους 18 μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων θα προστεθούν και 20 πλευρικοί Σταθμοί αναλογικών διοδίων, για τους παράπλευρους δρόμους – Νέοι Σταθμοί σε Αρδάνιο, Μέστη, Ασπροβάλτα, Στρυμονικό και Καβάλα

Μεγάλες μεταβολές στο πλαίσιο της παραχώρησης. Στους 18 μετωπικούς σταθμούς διοδίων, ζητήθηκε να προστεθούν και 20 πλευρικοί σταθμοί.



Μεγάλες ανατροπές στο σύστημα διοδίων και στη λειτουργία της Εγνατίας Οδού, φέρνουν απαιτήσεις ορισμένων υποψηφίων παραχωρησιούχων, μόλις δυο μήνες πριν αρχίσει, τον Απρίλιο όπως προγραμματίζεται, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης.

Εάν οι πιέσεις αποδειχθούν αποτελεσματικές, η Εγνατία Οδός, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν γνωρίζοντες, δεν θα είναι οδικός άξονας με διόδια, αλλά διόδια με ενδιάμεσα τμήματα οδικού άξονα, αφού το ΤΑΙΠΕΔ, κατ΄απαίτηση κάποιων υποψηφίων (συνολικά είναι 20 κατασκευαστικές/τεχνικές και επενδυτικά κεφάλαια που θα συκροτηθούν σε 3-4κοινοπραξίες) θέλει με νέα ΚΥΑ, να προστεθούν 20 αναλογικοί σταθμοί διοδίων στους 18 μετωπικούς που είτε λειτουργούν είτε είναι σε στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίας και προς κατασκευή. Σύνολο, 38 (!) σταθμοί διοδίων στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού, δηλαδή στον άξονα και τους τρεις καθέτους.

Αυτή η υπόθεση των διοδίων στην Εγνατία Οδό, είναι μία ιστορία ανατροπών και νεοελληνικής τρέλλας. Σύμφωνα με την απόφαση του πρώην υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη (σ.σ. τέλη 2014), όλα τα διόδια από τις αρχές του 2016, και στην Εγνατία Οδό, θα έπρεπε να ήταν αναλογικά. Σε εκείνη την απόφαση, είχε αντιδράσει το ΤΑΙΠΕΔ μετά από πιέσεις ενδιαφερομένων ιδιωτών και τελικά κατέληξε οι επιπλέον σταθμοί διοδίων να γίνουν μετωπικοί.

Έτσι, στους οκτώ σταθμούς σε λειτουργία η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα πρόσθετε άλλους δέκα, σχεδιασμός που προωθείται και βρίσκεται σε υλοποίηση αν και με κάποιες δυσκολίες στη διαγωνιστική διαδικασία, όπως λόγω αυτής που οφειλόταν στην απεργία των εργαζομένων στην Ε.Ο.Α.Ε. την περασμένη εβδομάδα.

Τώρα, όπως πληροφορείται η Voria.gr, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που γίνονται μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ενδιαφερομένων κατά την προκαταρκτική προκήρυξη του διαγωνισμού, ορισμένοι επιμένουν και στην θέση σε λειτουργία επιπλέον 20 πλευρικών ή των αλλιώς λεγόμενων σταθμών αναλογικών διοδίων, στους πιο σημαντικούς κόμβους του άξονα, προκειμένου να μην διαφεύγουν έσοδα.

Πάλι σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών κ. Σπίρτζης, που πρέπει να υπογράψει, μαζί με τον υπ. Οικονομικών κ. Τσακαλώτο, ΚΥΑ, για να προχωρήσουν οι διαδικασίες προκήρυξης μελετών και έργων, πνέει τα μένεα.

Η ανατροπή αυτή σχετικά με τα διόδια έχει προξενήσει μεγάλη δυσαρέσκεια, γιατί αφενός το κόστος κίνησης στον αυτοκινητόδρομο θα αυξηθεί σημαντικά και, αφετέρου, γιατί το επιπλέον κόστος μελέτης και κατασκευής θα επιβαρυνθεί η Εγνατία Οδός Α.Ε. και το ελληνικό δημόσιο. Οι υποψήφιοι που επιμένουν στα επιπλέον πλευρικά και το ΤΑΙΠΕΔ, εννοείται, ζητούν να είναι έτοιμα έως τις αρχές του 2018, κάτι αδύνατον από πλευράς χρονικών περιθωρίων, αφού θα πρέπει να μελετηθούν, να αδειοδοτηθούν και να κατασκευαστούν μετά από την προκήρυξη διαγωνισμού/διαγωνισμών. Σε αυτό το διάστημα, το πολύ να προλάβει να ολοκληρωθεί η αδειοδότησή τους.

‘Οσο για το κόστος των μελετών, για αυτούς τους 20 επιπλέον σταθμούς, υπολογίζεται συνολικά κοντά στις 600.000 – 700. 000 ευρώ. Το κόστος κατασκευής, με κάποιο τρόπο, θα καταλήξει να επιβαρύνει το ελληνικό δημόσιο.

Το ΤΑΙΠΕΔ λοιπόν εισηγείται, μαζί με την κατασκευή του 20 πλευρικών σταθμών, να γίνει ένας σταθμός στη δυτική Σιάτιστα και ένας στο Αρδάνιο, αλλά και να εξαιρεθούν οι σταθμοί στον Βενέτικο και στον Αλιάκμονα.

Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι ζήτησαν με ειδικά μηχανήματα να γίνουν έλεγχοι στον αυτοκινητόδρομο για να φανούν τυχόν φθορές που υπάρχουν.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τους σταθμούς διοδίων να σημειωθεί ότι σήμερα λειτουργούν μετωπικοί σταθμοί σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη, Ίασμο και Προμαχώνα, δηλαδή οκτώ τον αριθμό. Η Εταιρεία έχει αναλάβει την υποχρέωση να κατασκευάσει 10 επίσης μετωπικούς και ήδη, έχει γίνει ο διαγωνισμός για τους σταθμούς σε Παμβώτιδα, Ιεροπηγη, Ευζώνους και Μέστη. Τις επόμενες ημέρες, αφού ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα υπογραφεί η σύμβαση.

Στον προγραμματισμό της εταιρείας ήταν η κατασκευή ακόμη τριών σταθμών σε Βενέτικο, Αλιάκμονα και Θεσσαλονίκη (Ωραιόκαστρο). Για τους δύο πρώτους σε Βενέτικο και Αλιάκμονα (αυτούς δηλαδή που ζητάει το ΤΑΙΠΕΔ να εξαιρεθούν) είχε δοθεί παράταση στη διαγωνιστική διαδικασία ως τα μέσα Μαρτίου. Σε ό,τι αφορά τον σταθμό Θεσσαλονίκης, ο διαγωνισμός δεν διεξήχθη όπως είχε προγραμματιστεί για τις 21 Φεβρουαρίου, επειδή απήργησαν οι εργαζόμενοι της Εταιρείας.

Επόμενη ημερομηνία για την διενέργεια του διαγωνισμού έχει οριστεί η 7η Μαρτίου και, εάν για κάποιο λόγο ο διαγωνισμός δεν γίνει, θα επαναληφθεί στις 15 Μαρτίου σε περίπτωση δε και νέου κωλύματος, τότε θα πρέπει να επαναδημοπρατηθεί μετά από 40 ημέρες.

Το πλάνο των 18 μετωπικών σταθμών διοδίων που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η Εγνατία Οδός Α.Ε., συμπληρώνεται με σταθμούς σε Ασπροβάλτα, Στρυμονικό και Καβάλα. Οι τρεις αυτοί σταθμοί αναμένεται να δημοπρατηθούν μέχρι τέλος Μαρτίου.

Άννη Καρολίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

skaleadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...