Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

Ο 18χρονος που ανακαλύπτει στη Ρόδο, απολιθώματα εκατομμυρίων χρόνων πριν


Ο Δημήτρης Παραής, ψάχνει σε όλο το νησί που αναδύθηκε από τη θάλασσα


Υπάρχουν χόμπι και χόμπι, αλλά να ψάχνεις με μανία και να βρίσκεις απολιθώματα στη Ρόδο, εκατομμυρίων χρόνων πριν δεν είναι ένα απλό χόμπι! Κυρίως όταν το κάνεις από 13 χρονών παιδί, δίπλα στον πατέρα σου που κάνει αρτοσκευάσματα σε ζαχαροπλαστείο της Ρόδου, και τον ελεύθερό του χρόνο γυρνάει όλο το νησί, να βρει πετρώματα και τώρα πια απολιθώματα μαζί με το γιό του.


Ο Δημήτρης Παραής, 18 χρονών σήμερα και ο πατέρας του Γιάννης είναι μία ωραία περίπτωση Ροδίων που ξέφυγε από τα συνηθισμένα και ψάχνει για σπάνια είδη, μέσα σε διαβρωμένα ιζήματα της Ρόδου.
Άλλωστε, το βόρειο τμήμα της Ρόδου αναδύθηκε από τη θάλασσα. Η περιοχή βρισκόταν κάτω από τη στάθμη της. Μελέτες έχουν δείξει ότι η γη της Ρόδου πρέπει να έχει αναδυθεί περίπου 3,8 μέτρα μεταξύ 300 π.Χ και των Ρωμαϊκών χρόνων. Πιθανότερο αίτιο ο σεισμός του 222 π.Χ ο οποίος ανέτρεψε τον Κολοσσό της Ρόδου και θεωρήθηκε η μεγαλύτερη κίνηση γης στην περιοχή κατά τα τελευταία 10.000 χρόνια.
Στο σπίτι τους, οι γυάλινες βιτρίνες με τα εκθέματα πιάνουν όλο το χώρο που δεν είναι δα και τόσο μεγάλος. Μεγάλη είναι η αγάπη τους για τα κοχύλια, τα προϊστορικά ζώα, αλλά κυρίως για τα οστά του δελφινιού που βρήκε πριν λίγες μέρες ο Δημήτρης και είναι το καμάρι του!


Πώς ξεκίνησε αυτή η αγάπη σου από μικρός να ψάχνεις για απολιθώματα και προϊστορικά ζώα;
Ήμουν 13-14 χρονών όταν ξεκίνησα, μια μέρα στην παραλία της Αγίας Μαρίνας, στο σημείο Φυλακές. Βρήκα έναν αχινό πάνω σε βράχο, έναν απολιθωμένο αχινό, τότε δεν μπορούσα να φανταστώ ότι αυτό που κρατούσα στα χέρια μου ήταν ηλικίας 1,5-2,3 εκατομμυρίων χρόνων. Ασύλληπτο για εμένα. Άλλαξε όλη μου τη θεώρηση για τη ζωή, άνοιξε καινούργιους δρόμους στη σκέψη μου και στα ενδιαφέροντά μου. Ο πατέρας μου, ήδη ήταν συλλέκτης πετρωμάτων και γενικά του αρέσει να συλλέγει. Έχει 3,5 χιλιάδες καρτ ποστάλ της Ρόδου, έχει μεγάλη συλλογή από σπάνια πετρώματα… Πήγαινα μαζί του, από μικρό παιδί και ψάχναμε χειμώνα καλοκαίρι. Μέχρι την Κατταβιά φτάνουμε. Ξεκίνησα να συλλέγω γραμματόσημα, αλλά το ενδιαφέρον μου το κέρδισαν τα απολιθώματα τελικά. Μπορώ να ψάχνω ώρες και να διαβάζω για αυτά. Η Ρόδος έχει μεγάλο πλούτο.

Τι έχει βρεθεί στη Ρόδο που είναι μεγάλης επιστημονικής αξίας, γνωρίζεις;
Το 1993 βρέθηκαν μέχρι απολιθώματα ελέφαντα, το κεφάλι του οποίου ήταν 50 εκατοστά. Τα βρήκε, τυχαία, τουρίστας στην Απολακκιά, σε ιζηματογενές πέτρωμα και προεξείχαν οι χαυλιόδοντές του. Επίσης έχουν βρεθεί δόντια μαχαιρόδοντος στο Λαδικό. Ενός αιλουροειδούς άγριου ζώου που υπήρχε πριν από 7 εκατομμύρια χρόνια, αλλά έχουν βρεθεί και οστά καμηλοπάρδαλης εκατομμυρίων χρόνων. Ο κ. Σταματιάδης, έχει βρει και παράσιτο που είχε εγκατασταθεί σε δέρμα φάλαινας. Υπήρχαν φάλαινες στη Ρόδο πριν από 2 εκατομμύρια χρόνια.

Το δελφίνι που βρήκες εσύ τώρα τι αξία έχει;
Βρήκα τα οστά του στις 17 Απριλίου 2017 στα Κοσκινού. Είναι μοναδικό εύρημα για τη Ρόδο, αλλά και για τα Δωδεκάνησα. Είναι σπόνδυλοι, πλευρά, τμήματα του θώρακα και η κάτω γνάθος του . Είναι της εποχής του Πλειστόκαινου. Θα δώσω δείγμα για ανάλυση. Κοντά του βρήκα κι άλλα ευρήματα, κι από αυτά προκύπτει σύμφωνα με δική μου εκτίμηση ότι το δελφίνι μπορεί να έζησε πριν από 100.000 έως 1.800.000 χρόνια πριν. Αλλά αυτή είναι δική μου εκτίμηση.


Τα οστά δελφινιού

Τα οστά δελφινιού


Πώς ακριβώς το βρήκες το δελφίνι;
Τα βρήκα τα οστά του ενώ έψαχνα για κοχύλια. Η Ρόδος ήταν βυθισμένη, έξω από την επιφάνεια της θάλασσας ήταν μόνο τα βουνά της, ο Αττάβυρος, ο Ακραμύτης στο Μονόλιθο, και ο Προφήτης Ηλίας. Για αυτό έχει τόσα ευρήματα της θάλασσας. Βρήκα ένα σπόνδυλο στην αρχή. Στο σημείο εκείνο είναι ύφαλος. Εκεί έχω βρει και δόντια καρχαρία που τα έχω δωρίσει στο μουσείο του κ. Σταματιάδη.

Είσαι χαρούμενος για το δελφίνι σου!
Τόσα πολλά οστά από ένα δελφίνι δεν έχει βρει άλλος.

Τι άλλα περιλαμβάνουν οι βιτρίνες που έφτιαξες στο σπίτι σου;
Από την αρχή έβρισκα μικρά σπάνια αστερόποδα, μέσα σε γεωλογικές στρώσεις. Έχω μία μεγάλη και πλούσια συλλογή απ΄ αυτά. Πήρα με ανταλλαγή δόντι δεινόσαυρου και απολιθωμένη κουκουνάρα… Βρίσκω αρχέγονους αχινούς spat angus, από πολλά εκατομμύρια χρόνια πριν. Panopea, κοχύλια τρίτωνες… Θέλει δεξιοτεχνία για να βγάλω μια panopea, μία ώρα χρειάζομαι.. . Η Ρόδος έχει τα ίδια ιζήματα με αυτά της Ιταλίας. Οι Ιταλοί έχουν κάνει πολλές έρευνες στη Ρόδο όπως και οι Γερμανοί. Πήγα στη Σύμη για διακοπές 5 μέρες και έψαχνα. Βρήκα απολιθωμένα σαλιγκάρια zonites, το μεγαλύτερο 6 εκατοστά…



Αν σου πουν «πάμε για καφέ» ή πάμε για να σου δείξω μια καινούργια θέση να ψάξεις, τι θα προτιμήσεις;
Φυσικά να μου δείξουν θέση!

Έστειλες ευρήματά σου και σε σχολείο όπως μου είπες!
Ναι, μου ζήτησαν και έστειλα με μεγάλη χαρά στο 3ο Λύκειο Αγρινίου, τα οποία μπήκαν σε βιτρίνες στο σχολείο.

Είναι κάτι που θέλεις να βρεις, ψάχνεις για κάτι αυτό τον καιρό που σου έχει εξάψει τη φαντασία;
Τώρα μελετάω κάποιες θέσεις και ψάχνω να βρω οστά ελέφαντα. Και θα βρω. Πρέπει να έχεις θέληση, αυτοπεποίθηση, κι αγάπη γι’ αυτό.

Αρχέγονος Αχινός spatangus purpureus

Ο Δημήτρης Παραής και ο πατέρας του Γιάννης, μπροστά στη βιτρίνα με τα ευρήματά τους


www.rodiaki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

skaleadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...