Παρασκευή 10 Μαρτίου 2017

Πέρα Κρίση: Συνταγματική Αλλαγή στην Ελλάδα μετά την μνημόνια


Με την Άννα Τσιφτσόγλου, η Εθνική Μεταδιδακτορικός Ερευνητής, Ελληνικό Παρατηρητήριο

Μπορεί οικονομικές κρίσεις φέρνουν συνταγματική αλλαγή; Έχει γίνει ένα εξέχον τέτοιο παράδειγμα την Ελλάδα; Ήδη επτά χρόνια σε ύφεση, που πλήττονται από κρίση η Ελλάδα βιώνει μια τεράστια θεσμική αλλαγή. Η αλλαγή αυτή, η οποία πραγματοποιείται ανεπίσημα και όχι επίσημα, επηρεάζει κατάσταση μόνο θεσμούς, κυρίως κοινοβούλιο, την εκτελεστική και τα δικαστήρια. Καθημερινή πρακτική, πολιτική ή άλλως, αλλάζει τους κανόνες, ζωτικής σημασίας ελέγχους και τις ισορροπίες και φέρνει για μια νέα ανάγνωση και το ήθος να Σύνταγμά μας. Με την επερχόμενη χαρτί μου, να διερευνήσουν την ιδέα της συνταγματικής αλλαγής και να το συνδέσετε με την κοινοβουλευτική και δικαστική δραστηριότητα μετά την μνημόνια. Πώς έχουν κρατικοί θεσμοί αντέδρασαν στην οικονομική κρίση; Πώς η οικονομική έκτακτης ανάγκης και εξωτερικούς παίκτες αλληλεπίδραση με τοπικούς φορείς και συμφέροντα; Τέλος, αυτή η αλλαγή έχει μια πιο διαρκή αντίκτυπο για τη χώρα, πέρα ​​από την οικονομική ανάκαμψη της;

Το ελληνικό Σύνταγμα, μάλλον άκαμπτη, έχει αναθεωρηθεί επίσημα τρεις φορές μέσα σε σαράντα χρόνια από την μεταπολίτευση εποχής. Ωστόσο, μια de facto αλλαγή του συντάγματος έχει επίσης λάβει χώρα υπό την πίεση της οικονομικής έκτακτης ανάγκης και την ανάπτυξη της νέας δυναμικής λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο της κρίσης που πλήττονται κατάσταση. Εξωτερικές και εσωτερικές παίκτες έχουν οι οδηγοί αυτής της αλλαγής.

Σε μια κοινή εποχή κυριαρχίας, τα θεσμικά όργανα της ΕΕ έχουν σημαντική παίκτες ποτέ από την ένταξη της χώρας στην ΕΕ στις αρχές του 1980. Ad-hoc όργανα, όπως η τρόικα (ΕΕ / ΕΚΤ / ΔΝΤ και πρόσφατα ο ΕΜΣ) έχουν οδηγήσει όλες τις ελληνικές διασώσεις κατά τη σύνταξη και την εποπτεία της εφαρμογής του ΜΣ.

Εσωτερικά, η Βουλή των Ελλήνων, αρχικά ένα φόρουμ για συζήτηση, έχει σταθερά κατάχρηση νομοθετικές διαδικασίες έκτακτης ανάγκης από την σπίθα της κρίσης για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της τρόικας και είναι αδύνατο να τηρήσουν. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η πρωτοφανής αύξηση των νομοθετικών διαταγμάτων, συχνά χωρίς την ικανοποίηση των συνθηκών έκτακτης ανάγκης. Τέτοια εξομάλυνση των έκτακτων διαδικασιών είχε αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα της νομοθεσίας και έχει σοβαρά διαστρεβλωμένη ο ρόλος του Κοινοβουλίου στο πλαίσιο του διαχωρισμού των εξουσιών του συστήματος. Αντίθετα, η εκτελεστική εξουσία, κάτω από τις πιέσεις της τρόικας, έχει σημαντικά την εξουσία κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ άφησε σχεδόν αδέσμευτη από κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Παράλληλα, η δικαστική εξουσία έχει σταδιακά γίνει ένα «κράτος εν κράτει», μέσω της επεκτατικής ερμηνείας των δικαστικών εγγυήσεων της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας. Παρ 'όλα αυτά, τα δικαστήρια δεν ήταν συνεπείς κατά την επανεξέταση των μέτρων λιτότητας. Η λιτότητα νομολογία στην Ελλάδα υπήρξε μάλλον ασύμμετρη, σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το δικαστήριο (ες) και τα μέρη / μισθοδοσίες που εμπλέκονται, το χρονοδιάγραμμα των περιπτώσεων και η φύση των διαφορών, με την αυστηρότερη έλεγχο εφαρμόζεται συχνά στο πλαίσιο της αναθεώρησης των κρατικών δαπανών, όταν σε σύγκριση με την επανεξέταση των μέτρων έσοδα. Η ελληνική κρίση προσφυγής σε υπερεθνικό δικαστήρια δεν ήταν πολύ επιτυχής, είτε. Τόσο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Δικαστηρίου της ΕΕ έχουν αναγνωρίσει μεγάλα περιθώρια διακριτικής ευχέρειας στις εθνικές αρχές κατά τη διάρκεια της κρίσης και έχουν είτε αναβάλλεται για αυτούς ή αρνήθηκε να επανεξετάσει τα μέτρα συνολικά.

Τέλος, οι ελληνικές άνθρωποι έχουν δοκιμαστεί ως κινητήρια δύναμη της αλλαγής, μέσω της κλήσης ενός ευρέως αμφισβητούμενο δημοψήφισμα στα πρόθυρα της κατάρρευσης της χώρας. Με το φόβο της Grexit κώδωνα του κινδύνου, το δημοψήφισμα μετατραπεί σε ένα πολιτικό εργαλείο χειραγώγησης εν μέσω των διαπραγματεύσεων διάσωσης με τους πιστωτές.

Καθώς η κρίση βαθαίνει, συνταγματική ανθεκτικότητα είναι το κλειδί. Αποκατάσταση ελέγχων και ισορροπιών, ενώ ταυτόχρονα προστατεύει το κυρίαρχο από την περαιτέρω διαβρώσεις γίνεται μια πρόκληση για να αποτρέψει ένα συνολικό μετασχηματισμό κατάσταση.

Ο Δρ Άννα Τσιφτσόγλου είναι η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδα Μεταδιδακτορικός Ερευνητής στο Ελληνικό Παρατηρητήριο. Κατέχει διδακτορικό στο Δημόσιο Δίκαιο από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ελλάδα.

Ένα ερευνητικό σεμινάριο σχετικά με το θέμα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Μαρτίου του 2017 στο LSE, διοργανώθηκε από το Ελληνικό Παρατηρητήριο. Για το podcast της εκδήλωσης, παρακαλούμε επισκεφθείτε τη σελίδα της εκδήλωσης .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

skaleadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...