Τι κρύβεται πίσω από τη βιομηχανία «Χυμός Πορτοκάλι» – ΠΑΝΤΑ ΠΙΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΥΜΟ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ
ΠΙΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΥΜΟ, ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΑΓΟΚΟΛΩΝΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
«Οι εργαζόμενοι συλλέγουν περίπου 1,5 τόνους πορτοκάλια για λιγότερο από 10 ευρώ την ημέρα. Δεν υπάρχει καμία προστασία από τον ήλιο και οι καρποί συλλέγονται βάζοντας απλά σκάλες με κλίση, κάτω από τις πορτοκαλιές. Οι εργαζόμενοι ανεβοκατεβαίνουν στο δέντρο σε αυτές τις ασταθείς σκάλες μεταφέροντας έως 30 κιλά πορτοκάλια, και κάτω από μεγάλη πίεση χρόνου».
Ο Βραζιλιάνος δημοσιογράφος Marcel Gomes της οργάνωσης Reporter Brasil, η οποία ιδρύθηκε το 2001, με έδρα το Σάο Πάολο μίλησε για τις πραγματικές συνθήκες εργασίας και εκμετάλλευσης των εργατών στην παραγωγή χυμού πορτοκαλιών στη Βραζιλία. Εργάτες που δουλεύουν 14 ώρες την ημέρα για μόλις 9 ευρώ, χωρίς καμία ασφάλεια, ρισκάροντας τη ζωή τους!
Αυτός ο χυμός πορτοκαλιών δεν είναι άλλος από αυτόν που φτάνει στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και εμείς καταναλώνουμε, θεωρώντας ότι κάνουμε την καλύτερη επιλογή.
Σύμφωνα με την Reporter Brasil, η Βραζιλία παρέχει βαμβάκι, τροφή και καύσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στη γεωργική βιομηχανία της χώρας βασίζεται το 22% του ΑΕΠ και το 40% των εξαγωγών.
Τα πορτοκάλια δε της Βραζιλίας, «κατέχουν» το 55% της παγκόσμιας παραγωγής, με 77% συμμετοχή στην παγκόσμια αγορά, με τον καφέ να έρχεται δεύτερος, με 34% συμμετοχή στην παραγωγή σε παγκόσμιο επίπεδο και 26% στις αγορές.
Ένα ποσοστό περί του 59,4% των εργαζομένων της βιομηχανίας χυμού πορτοκαλιών στην πολυπληθέστερη χώρα της Λατινικής Αμερικής, εργάζονται χωρίς μόνιμες συμβάσεις, το 53,9% κερδίζει μηνιαία λιγότερα από το μίνιμουμ εισόδημα της χώρας (220 δολάρια), ενώ 679.000 εργάτες ήταν μεταξύ 5-14 ετών το 2011, σύμφωνα με έρευνα της BR (61% της παιδικής εργασίας ανά τον κόσμο).
Μια σημαντική στρατηγική κέρδους για τους Ευρωπαίους λιανεμπόρους είναι η παραγωγή προϊόντων με ιδιωτικές ετικέτες. Αντί να αγοράζουν και να πωλούν ανεξάρτητες μάρκες, οι υπεραγορές αποκτούν και πωλούν τα «δικά» τους προϊόντα.
Στην Ευρώπη το 66% του συνόλου χυμού πορτοκαλιού πωλείται ως προϊόν με ιδιωτική ετικέτα στα μεγάλα σουπερμάρκετ. Η μελέτη δείχνει ότι τα σούπερ μάρκετ δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για τις εφοδιαστικές αλυσίδες των προϊόντων τους.
Σύμφωνα με τον Gomes, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και ο Οργανισμός της Κοινωνίας των Πολιτών (CSO) ζητούν να υπάρχει πρόσβαση σε οργανώσεις και συνδέσμους στις φυτείες και τα εργοστάσια παραγωγής χυμού πορτοκαλιών, να αρθεί η ανασφάλιστη εργασία, καλύτερους και πιο διαφανείς μισθούς, λιγότερες ώρες εργασίας, την προώθηση εν γένει συλλογικών διαπραγματεύσεων, αλλά και την υπογραφή εθνικού σύμφωνου, όσον αφορά την εξάλειψη της παιδικής εργασίας.
Citrocuso, Cutrale και Louis Dreyfus Commodities
Τρεις είναι οι εταιρίες-μεγαθήρια που ελέγχουν την παραγωγή χυμού πορτοκαλιών στη Βραζιλία, η Citrocuso, η Cutrale και η Louis Dreyfus Commodities (LDC).
Την εικοσαετία 1970-1990, οι εταιρίες που έλεγχαν την παραγωγή και τον εξοπλισμό της παραγωγής χυμού πορτοκαλιού, υπολογίζονταν στις 20, ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχουν ενοποιηθεί.
Οι Citrocuso, Cutrale και Louis Dreyfus Commodities μόνο «καλά παιδιά» δεν μπορούν να θεωρηθούν, καθώς την περίοδο 2007-2014, σημειώθηκαν 13 υποθέσεις παιδικής εργασίας,με πρόστιμα για την πρώτη 242 το 2007, για τη δεύτερη 475 το 2004 και την τρίτη 123 το 2003. Μόνο τα 240 από αυτά αθωώθηκαν.
Έτσι, αυτές οι τρεις εταιρείες ελέγχουν αποτελεσματικά την παγκόσμια αγορά και προμηθεύουν πάνω από το 50% του χυμού παγκοσμίως στις μεγάλες βιομηχανίες εμφιάλωσης. Αυτή η ενοποίηση δίνει στις τρεις μεγάλες εταιρείες τεράστια ισχύ στις διαπραγματεύσεις των τιμών με τους παραγωγούς πορτοκαλιών και τους επιτρέπει να σπρώχνουν συχνά τις τιμές χαμηλότερα από το κόστος παραγωγής.
Οι παραγωγοί χυμού πληρώνουν τους αγρότες περίπου 2,60 ευρώ για κάθε κιβώτιο πορτοκαλιών (40,8 κιλά). Χάρη στις χαμηλές τιμές που πληρώνει το καρτέλ των χυμών, οι οποίες συχνά δεν καλύπτουν το κόστος παραγωγής, αυξάνονται ολοένα οι αριθμοί των ακτημόνων εργατών φυτειών.
Την ίδια ώρα, η συγκέντρωση της αγοράς στον ευρωπαϊκό τομέα λιανικής πώλησης γιγαντώνεται επίσης. Κυριολεκτικά σε κάθε ευρωπαϊκή αγορά, 3-4 αλυσίδες υπεραγορών ελέγχουν το 80-90% όλης της λιανικής πώλησης τροφίμων κι επομένως επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα τις συνθήκες εργασίας για εκατομμύρια εργάτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
skaleadis