ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΤΗ
EV_SYNEDRIASH_DIOIKHTIKOY_SYMBOYLIOY_KEDE_9.limghandlerΉταν Σεπτέμβριος του 2008 στη Θεσσαλονίκη όταν ο Κώστας Καραμανλής εισήγαγε στον πολιτικό μας πολιτισμό τη διαφορά ανάμεσα στο νόμιμο και το ηθικό.
Ήταν η υποκρισία ενός πολιτικού συστήματος, το οποίο τότε κατέρρεε, αλλά δεν το ήξερε, ισχυριζόταν ωστόσο με αναίδεια, ότι αυτοί που διαχειρίζονται την πολιτική εξουσία μπορούν να κάνουν, όταν μπορούν, αυτό το οποίο ζητούν από τους πολίτες να μην κάνουν.
Ξαναζούμε το θέμα στο Δήμο Θεσσαλονίκης.
Ο κ.Μπουτάρης ως δήμαρχος έχει οκτώ συμβούλους. Τόσους προβλέπεται να έχει με βάση το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει.
Οι σύμβουλοι αυτοί προφανώς αμείβονται τόσο, όσο πρέπει να αμείβονται. Θα μου φαινόταν αδιανόητο να μην γίνεται έτσι. Αν και το πρόσφατο παρελθόν του δήμου Θεσσαλονίκης άλλα έχει δείξει.
Με βάση λοιπόν τα στοιχεία τα οποία έδωσε η διοίκηση του Δήμου, σε ό,τι αφορά στις αμοιβές, οι ειδικοί σύμβουλοι του δημάρχου κοστίζουν στο ταμείο, κατά τους 44 μήνες της διοίκησης Μπουτάρη από 1/1/2001 εως 31/8/2014, πάνω από 500.000 ευρώ.
Αυτά τα χρήματα δεν τα έβγαλε ο κ.Μπουτάρης από την τσέπη του. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν ανήκει στον όμιλο του κυρ-Γιάννη (και δεν πρόκειται να ενταχθεί ποτέ). Είναι χρήματα του δημόσιου ταμείου, άρα όλοι όσοι τροφοδοτούν το δημόσιο ταμείο, ΟΛΟΙ ΜΑΣ δηλαδή, έχουν δικαίωμα να μάθουν:
Ποιοι είναι αυτοί που παίρνουν τα λεφτά;
Τι κάνουν και παίρνουν αυτά τα λεφτά;
Το δεύτερο είναι το βασικό ερώτημα. Και η απάντηση του δεν είναι μονάχα νομική υποχρέωση του κ.Μπουτάρη. Είναι μία βαθύτατα ηθική υποχρέωση σε μία κοινωνία που υποφέρει.
Και είναι διατεθειμένη να αντέξει και αυτά και άλλα τόσα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν ισχύουν δύο μέτρα και δυο σταθμά. Ένα γι’ αυτούς που αποφασίζουν κι ένα για αυτούς που υφίστανται τις αποφάσεις.
Κάποιοι έσπευσαν να με ενημερώσουν μετά το ερώτημα. Τους είπα πολύ ευγενικά ότι η ενημέρωση πρέπει να γίνει από το δήμαρχο και να είναι επίσημη. Και δεν προχώρησαν.
Ο δήμαρχος θα επιβεβαιώσει την χρησιμότητα των ειδικών συμβούλων που έχει προσλάβει. Για παράδειγμα, θα ήταν αδιανόητο να έχει προσλάβει γραμματέα, για να σηκώνει το τηλέφωνο ή να του πηγαίνει καφέ. Αυτό θα μπορούσε να το κάνει οποιοσδήποτε υπάλληλος του δήμου. Εκτός αν χρειάζεται εξειδικευμένες γνώσεις ο καφές φίλτρο.
Ειδικοί σύμβουλοι μπορούν να υπάρχουν μόνο σε θέματα στα οποία οι υπηρεσίες του δήμου δεν μπορούν να είναι χρήσιμες.
Σε όλα τα υπόλοιπα σύμβουλοι του δημάρχου είναι οι υπηρεσίες και ειδικοί σύμβουλοι δεν χρειάζονται.
Π.χ. σε έναν οργανισμό με ένδεκα δικηγόρους, δεν χρειάζεται ειδικός σύμβουλος σε νομικά θέματα.
Σε έναν οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης δεν θα χρειαζόταν ποτέ σύμβουλος για θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης. Όλος ο δήμος είναι σύμβουλος σε αυτό το θέμα.
Και σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί σύμβουλοι δεν πρέπει να συνδέονται με τον εντολέα τους ή με πολιτικούς υποστηρικτές του.
Είναι κρίμα να επιβεβαιώνεται απλώς η καχυποψία μιας κοινωνίας, που πιστεύει ότι η μόνη σταθερή παράμετρος στην κρίση είναι η επιθυμία του πολιτικού προσωπικού να διατηρήσει τα προνόμια του.
Η διασφάλιση δουλειάς για σχεδόν 4 χρόνια σε οκτώ ανθρώπους, χωρίς υποχρέωση για αιτιολόγηση, τη στιγμή που οι διαθεσιμότητες σαρώνουν το δημόσιο τομέα, αποτελεί το παράδειγμα που πρέπει να αποφύγουμε όλοι όσοι πιστεύουμε ότι στην ανάμειξη στα κοινά η ανιδιοτέλεια πρέπει να αποδεικνύεται διαρκώς.
Περιμένω να ενεργοποιηθεί η ευαισθησία του κ.Μπουτάρη και να ανακοινώσει ονόματα, προσόντα, καθήκοντα και μισθούς.
Ο ίδιος μπορεί να εκτιθεται, με τη στάση του όμως εκθέτει και τους ανθρώπους που προσέλαβε…